14 april 2013

Bonita Avenue

Al enige maanden zie ik Peter Buwalda's Bonita Avenue liggen.
De voorkant spreekt me aan, het intigrerende gezicht van de schrijver ook.
Iets in mij maakt dat ik het nog steeds niet heb gekocht.
Met meerdere mensen heb ik het al gehad over dit boek; de een is halverwege en komt niet verder, de ander heeft net als ik een twijfel of ze wel of niet dit boek zullen lezen.



Bij de bibliotheek lag het boek, een goed moment om het mee te nemen en te beginnen.
Vandaag heb ik hem uitgelezen. Alle 543 bladzijden.
Nieuwsgierig ben ik begonnen aan het boek dat alom werd geprezen en genomineerd is geweest voor meerdere prijzen. Het begin pakt me, lezend in de lift is mijn aandacht gevat en wil ik snel verder lezen. Dat voorspelt veel goeds.
In 2 weken heb ik hem uitgelezen, heb redelijk door kunnen lezen. Heb iedere keer met plezier dit boek gepakt en nu, nu ik hem uit heb, weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Raad ik het andere mensen aan of af?
De schrijfstijl vind ik af en toe erg omschrijvend, de ene flashback na de andere. Voor mij mag het af en toe wat directer beschreven worden. Een dik boek, zwaar en voor iemand die het liefst een boek echt in handen heeft en de bladzijden kan ruiken, is dit in bad of in bed lastig lezen.
De hoofdstukken worden wisselend vanuit 3 verschillende personages geschreven, ik merkte dat ik dat gaandeweg van het verhaal nu wel eens wist; "zet er gewoon boven vanuit wie dit is geschreven".
Zo'n verhaal is knap geschreven, of vind ik dat doordat ik beïnvloed ben door allerlei recensies?
Er staan af en toe prachtige zinnen in en het boek heeft me een aantal keer hardop aan het lachen gemaakt.
Zonet heb ik recensies op internet opgezocht en een radiouitzending van Opium van 4 febuari 2012 waarin het boekenpanel Bonita Avenue bespreekt, beluisterd. (Peter Buwalda heeft een zagte g...) Grappig om zo met een aantal mensen te kunnen "napraten".
Wat mij nu het meest is blijven hangen, is dat ik weer eens in Enschede ben geweest en  dat ik blij ben dat ik het boek heb gelezen. Ik ken het nu. Of het een leuk boek is?
Ik zou het niet weten en misschien is dat genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten