12 april 2013

18 april

Over 6 nachtjes ben ik jarig.
Midden in het voorjaar, midden in de maand april.
Mijn verjaardag, een van de mooiste dagen van het jaar. Verheug me er op, bedenk dagen van te voren welke taarten ik ga bakken en welke hapjes ik ga maken.
Op de lagere school was het altijd makkelijk aftellen tot mijn verjaardag; mijn vader was 11 april jarig, samen met een nichtje. Dan was er de 13e de verjaardag van de vriendin van mijn zus. 16 April vierde mijn opoe haar verjaardag, groots met al die ooms en tantes en neefjes en nichtjes. En op dat feest was er het heerlijke besef dat over twee nachtjes het zover was!
De avond er voor sprong ik op mijn bed van blijdschap; morgen ben ik jarig!
Een speciale dag, MIJN dag. Patat met appelmoes en visite!

En eigenlijk ook helemaal niet mijn dag, ik ben altijd samen met iemand jarig. Dat is vast iedereen wel en bij mij is het altijd in mijn directe omgeving. Mijn oom, mijn moeders broer, is tegelijk met mij jarig. Hij vierde het meestal de avond voor de 18e, dan kon ik mijn verjaardag op de dag zelf vieren. Fijn oom, bedankt. Het feit dat jij dit altijd hebt gedaan, heeft zeker bijgedragen aan het unieke gevoel dat mijn verjaardag voor mij heeft.
Op de lagere school was daar vanaf de 3e klas een jongetje, dat zelfs in hetzelfde "ziekenhuis" was geboren, verzorgd door dezelfde nonnen. Nou, dat schept een band, om verliefd op te worden. Hij is jaren mijn lagere-school-vriendje geweest. "Wij zijn tegelijk jarig!"
Sinds een jaar of 10 vier ik samen met een zeer naaste collega ONZE verjaardag. Bekokstoven waar we op gaan trakteren en hopen dat we tegelijk kunnen werken. Op de ochtend van 18 april is het een speciaal moment om haar, wanneer ik volop in mijn jarige gevoel zit, te feliciteren met haar verjaardag. Het geluk en energie spatten er vanaf.
Een breivriendin, prachtig mens, is ook jarig op mijn dag. Een andere mannelijke collega is op dezelfde dag geboren. Toen we daar achter kwamen was daar een en al herkenning. Tijdens mijn NLP-training van afgelopen najaar bleek de vrouw van een medecursist op dezelfde dag te zijn geboren. Het wordt wat saai, maar het schept zo'n band. Belachelijk of niet en (geen) sorry dat ik het zeg; mensen die op 18 april jarig zijn, zijn leuke mensen. Het zie je wel effect. En zie, het gaat iedere keer weer op.
Een paar jaar geleden ontmoette ik via via een man. Al wel over gehoord, nog niet ontmoet. Tijdens de ontmoeting hoorde ik dat we tegelijk jarig zijn en meteen werd de man "eigen", wij delen wat. En het klopt, een paar jaar later kan ik zeggen dat dit een fijne vent is.
Een facebook-profiel van een interessant persoon bekeken en zie daar...
Ik zou nog even door kunnen gaan.

Dit jaar wil mijn verjaardag gevoel niet zo vlotten. Het weer is nog geen april-weer. In mijn hoofd is het soms wat chaotisch en grijs. Geen ruimte om me op mijn verjaardag te richten. Had gehoopt dat het op 11 april zou gebeuren, de dag dat mijn vader 80 jaar zou zijn geworden. Nee, ik heb het nog niet te pakken. In geen velden of wegen verjaardagkriebels te vinden. Nog geen voorpret te bekennen. Ai, da's niet goed, moet ik me zorgen gaan maken. Is dat voorbij. Was zo blij dat dat weer wat terug was. Het jaar nadat mijn vader is overleden besefte ik me dat de jeu van het leven er toch wel af was. Dat bleek een tijdelijke staat te zijn, de jaren daarna waren weer goed, anders, maar goed. Vier het leven, maar wat als je hoofd zelfs niet naar je verjaardag staat?
Moe, onderuit gezakt op de bank. Televisie aan, De Wereld Draait Door met hierin een item over de Fotograaf des Vaderlands die verjaardagen gaat fotograferen. Verjaardagen van mensen in alle leeftijden en in verschillende fases van hun leven. En daar kwam het naar voren, tafeldame Gerdi Verbeet is jarig op 18 april! Ik veer omhoog, deze leuke vrouw is op 18 april jarig, hoe kon het ook anders! En daar is mijn bijna-jarig gevoel!

De muziek en clip dekken zo ongeveer de energie van dit gevoel, mijn verjaardagsgevoel:
http://www.youtube.com/watch?v=Qsy7kJyizoc

Ik ben bijna jarig, nog 6 nachtjes en ik heb er in zin in!
Thanks Gerdi!

1 opmerking:

  1. wat kan je toch heerlijk kwebbelen! Het regent buiten, saai en grauw maar van zó veel enthousiasme over iemand die JARIG is! (en geen leeftijd genoemd; brilliant!).
    Geniet ervan, ik ga die breivriendin ook feliciteren als het zo ver is..
    En neem nog wat taart.

    BeantwoordenVerwijderen