27 juni 2019

Having a tea at Culloden Moor

Gemoedelijk terras, samen met nog een aantal mensen dat wat nuttigt, in de zon, at Culloden Moor.
Het is hier rustig, respectvolle stilte. Een visitorscentre naast het slagveld: the Battlefield of Culloden.
Er waait een zacht briesje. Lieflijke wolkjes tegen een blauwe lucht. De moor is omringd door heuvels. Grijs/groene, bruine vlaktes gesierd met toefjes okergeel van de brem. De brem die ruikt naar zonnebrandolie. Lopend van de rode vlaggen -die de Engelse linie aanduiden- richting de blauwe vlaggen -die de linie van the Jacobites verbeelden. Ruikend aan de brem waan ik me ineens naast een gebruinde,getrainde badgast, geurend naar zijn kokosolie. Onwerkelijk deze geur en dat terwijl het me al zoveel moeite kost om me werkelijk te kunnen verbinden met dat wat hier meer dan 270 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Het gegeven dat de werkelijke geschiedenis in mijn hersenen doorspekt is met de fictieve gebeurtenissen van Diana Gabaldon, maakt dat ik steeds heen en weer spring in mijn gedachten. "Nee, Jamie Fraser heeft hier niet gevochten, maar wel al die andere Highlanders. Niet de fictieve". Kennelijk lopen met mij hier vele anderen die een eerbetoon brengen aan de fictieve Fraser-clan. Dáár liggen de bloemen. In het winkeltje is de broche van de Fraser-clan uitverkocht.
Het is een te mooie dag om hier verdrietig of 'gloomy' rond te lopen. Ik heb vol aandacht de bezoekersinformatie bekeken, ik ben geraakt door het "Battle Immersion Theatre". Respectvol is mijn zwijgen, daar waar dat wordt gevraagd en ik laat mijn schoenen knerpen op het grindpad, alsof het 4 mei is.
Op het terras geniet ik van een lekkere thee, in de zon. Op de achtergrond een man en een vrouw met een zwaar Amerikaans accent. Hij eet luid smakkend zijn scone, alsof het leven van zijn voorvaderen er hier vanaf hing, op Culloden Moor.

3 opmerkingen:

  1. prachtig verwoord Marieke. Culloden staat op onze to do lijst voor volgend jaar ook mede dankzij de serie Outlander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi te lezen! Het is een indrukwekkend gebied.
      Als je gaat, vlakbij zijn de Clava Cairns, schijnt een inspiratie voor Craigh N'dun te zijn .

      Verwijderen
  2. Wat prachtig beschreven, het landschap, de sfeer. Ik ruik de brem.

    BeantwoordenVerwijderen