9 juni 2014

Shetland Dahlia

Op de Schaapscheerdersdag in Oldeberkoop heb ik bij Jacqueline een vachtje gekocht van een Shetland rammetje. Een prachtig vachtje,met hele mooie kleine strengetjes krullen. En zo zacht. Het rammetje heet Dahlia, wat leuk! Ooit noemde ik een konijn Dahlia; ik voel liefde ontstaan!
Pinksterzondag, naar de Veenhoop, vilten met vriendin.
Het is warm, bewolkt met wat regendrupjes. Maar onder de bomen is het droog en tijdens de koffie stopt het met druppen. En het is bijna windstil, lekker buiten werken!
Op de tafel mijn vachtje Dahlia uitgepakt. Gelukkig is ie wat kleiner dan de Schoonebeker van drie weken geleden...!

Zulke zachte wol!
Op de foto ligt ie met de knipkant naar boven. 
Aan de onderkant zijn de mooie krulletjes nog een beetje zichtbaar.


Mijn wolvlies is op, dus het wordt plukjes leggen. Merinowol, schijnt bijna net zo snel te "pakken" met vilten als Shetland. 
Plukje voor plukje. Laag 1 en dan laag 2 haaks er boven op.


Warm water met een scheut zeep, een zeepklopper en natmaken maar.


Het vachtje  is  klein, we kunnen zelfs samen op een tafel werken.


Hij is bijna nat genoeg en dan wrijven, wrijven, wrijven.


Pauze met home-made nasi en salade.


Spannend, zit de vacht genoeg vast? En daarna, zijn de krulletjes niet helemaal vast gevilt?
Inmiddels is de zon volop doorgebroken, het is warm!
Met de waterslang de zeep en poep uitspoelen. Lekker!


De onderkant zit vast en de krulletjes zijn los!


Wat een fijn vachtje! Shetland Dahlia!





4 opmerkingen:

  1. Oeps iets verkeerd gegaan met mijn eerdere reactie, maar dank voor het fijne verslag van het bewerken van Dahlia!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er héel mooi uit! Wat een prachtige techniek om zo de ene vacht aan de andere te vilten zonder dat de kwaliteiten verloren gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. voor een tijdschrift heb ik een artikel geschreven over een Drentse Schaapherdster. Daarvoor zijn we een hele dag op de Ballöer heide geweest. 1x of 2x per jaar houden ze daar ook schaapscheerfestijnen. Briljant! Daar ook een dame ontmoet die met een paard alle wol van een weide verzamelt zodat het natuurlijk vilt. Ik denk dat jij uit je dak zou gaan als je daar rondloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor een tijdschrift heb ik een artikel geschreven over een Drentse Schaapherdster. Daarvoor zijn we een hele dag op de Ballöer heide geweest. 1x of 2x per jaar houden ze daar ook schaapscheerfestijnen. Briljant! Daar ook een dame ontmoet die met een paard alle wol van een weide verzamelt zodat het natuurlijk vilt. Ik denk dat jij uit je dak zou gaan als je daar rondloopt.

    BeantwoordenVerwijderen